Opkomen voor jeZelf!

Wat kan opkomen voor jeZelf toch lastig zijn. Ik ervaar het zelf ook nog wel, maar merk in de praktijk dat het vaker voorkomt dan dat je denkt. Mensen zijn sub-assertief (passief toegevend), passief-agressief (cynisch of sarcastisch) of zelfs agressief (aanvallend). Assertief zijn is een uitdaging op zich.

Assertief zijn is opkomen voor jeZelf met je eigen mening, wensen en grenzen, mét behoud van respect voor de ander. Je communiceert dan helder in de ik-vorm en houdt rekening met het belang van de ander. “Ik” en “jij” zijn in evenwicht.

Ben je meer sub-assertief, dan neig je om jeZelf helemaal weg te cijferen, conflicten te vermijden en je laat (te) gemakkelijk over je heen lopen. Opkomen voor jeZelf is er dan niet bij. Je zet juist de belangen van de ander centraal.

We houden allemaal wel eens van een kritische ondertoon. Alhoewel het dan lijkt dat je aan het opkomen bent voor jeZelf is niets minder waar. Dan ben je passief-agressief. Jij stelt de belangen van anderen centraal en durft niet open en eerlijk voor jeZelf op te komen.

Mensen die openlijk opkomen voor hun eigen belangen en daarbij de anderen proberen te overrompelen, verliezen het respect voor de ander. Je bent dan agressief. Opkomen voor jeZelf zonder rekening te houden met de ander staat dan centraal.

Zoals ik hierboven schrijf over assertiviteit lijkt het net alsof je dat ook bent, maar het gaat natuurlijk allemaal om gedrag dat ergens gevormd is. Ooit is dit jouw stijl geworden om te reageren op situaties. Het is dus ooit ergens ontstaan. Opkomen voor jeZelf heeft een bepaalde vorm van assertiviteit aangenomen. Weet jij van jeZelf welke?

Wil jij ook (weer) leren om voor jeZelf op te komen? Neem dan gerust contact met mij op en ik gids je een eindje op weg. Of abonneer je op de inspiratiemail en ontvang tips voor een GroeiStap in levensgeluk.